La FAAVV com a organització que agrupa les entitats veïnals de la ciutat de València, treballa per impulsar la participació ciutadana i la defensa de les llibertats públiques i de drets bàsics dels ciutadans.
Sent la Participació Ciutadana un dels pilars més importants de la Federació de Veïns de València, des d’aquesta organització us volem orientar en els passos a seguir a l’hora de crear una associació de veïns a la nostra ciutat.
Si sou un grup de persones amb inquietuds pel que passa al vostre barri, si esteu disposats i amb ganes d’involucrar-vos a la vida de la vostra ciutat, en definitiva si esteu decidits a treballar de manera voluntària en benefici d’una millor ciutat.
Quan el grup hagi començat a ser, serà el moment de dotar-lo d’una estructura legal, ja que facilita la relació amb l’Administració i amb certes entitats públiques i privades, i és imprescindible per accedir a determinats recursos públics, ajuts, informació, participació i espais , entre molts altres avantatges.
Un cop creada aquesta estructura, com a recurs opcional i aconsellable, és federar-se a la FAAVV ja que com un dels nostres lemes indica, ”De la Protesta a la Proposta millorem tots junts la nostra Ciutat”.
Els passos a seguir per costituir una sociació de veïns són els següents
ELABORACIÓ DE L’ACTA FUNDACIONAL
La redacció de l’acta fundacional ha d’incloure el contingut següent: el nom i els dades dels promotors, la voluntat de constituir una associació, el lloc i la data d’atorgament de l’acta, els signatures dels promotors, la designació dels integrants dels òrgans provisionals. govern, i els Estatuts que han de regir el funcionament de l’entitat.
L’acta fundacional és pot formalitzar en document públic, és a dir, escriptura pública notarial, o privat, que genera menys despeses.
Elaboració dels estatuts
El contingut mínim que ha de figurar als Estatuts, d’acord amb l’article 7 de la Llei Orgànica 1/2002, reguladora del Dret d’Associació, serà el següent:
a) La denominació.
b) El domicili, així com làmbit territorial en què hagi de realitzar principalment els seves activitats
c) La durada, quan no és constitueixi per temps indefinit.
d) Els fins i activitats, descrits de manera precisa.
e) Els requisits i els modalitats d’admissió, baixa, sanció i separació dels associats i, si s’escau, els classes d’aquests. Podran incloure també els conseqüències de l’impagament dels quotes per part dels associats.
f) Els drets i obligacions dels socis i, si és el cas, de cadascuna dels seues distintes modalitats.
g) Els criteris que garanteixin el funcionament democràtic de l’associació, centrats en el reconeixement de l’Assemblea General com a òrgan suprem de govern de l’entitat, integrada pels socis, que n’adoptarà els acords per majoria i que s’haurà de reunir, almenys, una vegada a l’any.-
h) Els òrgans de govern i representació (mínim dues, i que s’anomenen Assemblea General i Junta Directiva, respectivament, però que poden ser més i adoptar altres denominacions), la seva composició, regles i procediments per a l’elecció i la substitució dels seus membres, els seves atribucions, la durada dels càrrecs, els causes del seu cessament, la manera de deliberar, adoptar i executar els seus acords, i els persones o càrrecs amb facultat per certificar-els; els requisits per a la seva vàlida constitució, i el nom o percentatge dels seus membres amb capacitat per convocar sessions o proposar assumptes a l’ordre del dia.
i) El règim d’administració, comptabilitat i documentació, així com la data de tancament de l’exercici.
j) El patrimoni inicial amb què compta l’entitat, així com els recursos econòmics de què podrà fer ús.
k) Els causes de dissolució i la destinació del patrimoni en aquest supòsit, el qual no podrà, en cap cas, desvirtuar el caràcter no lucratiu de lentitat
És tracta, en tot cas, d‟un contingut mínim, i així cada associació pot establir qualssevol altres clàusules de contingut lícit, respectant sempre el funcionament democràtic intern de l‟entitat. Així, per exemple, és pot regular als estatuts un règim d’impugnació d’acords previ a la via judicial; o un règim sancionador dels socis que respecti els regles bàsiques de tipificació de la infracció, graduació de la sanció i el dret d’audiència.
Els Estatuts és poden formalitzar en document públic, és a dir, escriptura pública notarial, o privat, que genera menys despeses.
ELS ÒRGANS ASSOCIATIUS
Com a òrgans mínims i necessaris de tota Associació sestableixen lAssemblea General i la Junta Directiva. L´Assemblea és l´òrgan suprem de govern de l´associació, integrada per tots els socis, que adopta els seus acords pel principi de majoria; a la Junta Directiva correspon la gestió i la representació de l’entitat. Tant la forma de triar els membres de la Junta Directiva com el funcionament intern de l’associació han de ser democràtics.
Els membres de la Junta Directiva poden percebre una retribució per l’exercici del càrrec, sempre que figuri als estatuts i als comptes anuals aprovats per l’Assemblea; en cas que l’Associació pretengui la Declaració d’Utilitat Pública, aquestes retribucions no poden procedir de fons o subvencions públiques. A més, els càrrecs directius poden percebre una retribució adequada per l’exercici de tasques diferents de les que els corresponen per raó del càrrec.
INSCRIPCIÓ AL REGISTRE
Amb la redacció i la signatura de l’Acta Fundacional i els Estatuts, l’associació ja està constituïda. No obstant això, es fa necessària la inscripció al Registre d’Associacions corresponent, a efectes de publicitat. Aquesta inscripció s’ha de fer al Registre Nacional si l’àmbit territorial de l’entitat és superior al d’una comunitat autònoma, o al registre autonòmic que correspongui al domicili social, en cas que l’àmbit territorial de l’associació sigui autonòmic o inferior. Cal tenir en compte que si l’associació és d’àmbit autonòmic, hi ha quatre comunitats autònomes que tenen la seva pròpia llei d’associacions: Catalunya, el País Basc, les Canàries i Andalusia. Aquesta inscripció serà en tot cas necessària per accedir a subvencions. Cal destacar que, habitualment,
Per a la inscripció registral, dins el termini d’un mes des de la data de l’Acta, caldrà presentar, en exemplar duplicat, una sol·licitud adreçada al Registre Nacional d’Associacions, acompanyada de l’Acta Fundacional, dins la qual s’inclouran els estatuts pels quals s’ha de regir l’entitat.
La sol·licitud, adreçada al Registre Nacional, es pot presentar a la seu principal del mateix registre, situada a Madrid, oa qualsevol de les Delegacions o Subdelegacions de Govern de les Comunitats Autònomes i Províncies, respectivament. Així mateix, es pot presentar als registres de qualsevol òrgan administratiu, que pertanyi a l’Administració General de l’Estat, a la de qualsevol Administració de les comunitats autònomes, oa la d’alguna de les entitats que integren l’Administració local si, en aquest darrer cas, s’ha subscrit el conveni oportú.
La sol·licitud contindrà les dades següents:
a) El nom, cognoms i NIF del sol·licitant o sol·licitants, amb les seves signatures i el càrrec que ostenten a l’associació. En cas de no tenir cap càrrec, la condició o circumstància que els faculta per presentar la sol·licitud.
b) La identificació exacta de l’associació, la denominació, el domicili, el nom de domini o l’adreça d’internet que, si s’escau, utilitzi; i si ja s’ha obtingut de l’Agència Tributària, el Codi d’Identificació Fiscal, mitjançant la presentació del model 036 (el CIF es pot demanar, per tant, amb posterioritat).
c) Descripció de la documentació que s’hi acompanya i petició que es formula.
En cas que l’associació sigui d’àmbit autonòmic, i amb domicili social a les comunitats autònomes de Catalunya, el País Basc Canàries o Andalusia, el règim de constitució s’ha d’ajustar al que preveuen les lleis d’associacions respectives dictades pels Parlaments autonòmics de les comunitats abans esmentades.
La inscripció registral fa pública la constitució i els estatuts de l’associació, i és garantia tant per als seus propis socis com per als tercers que s’hi relacionen. En cas que la sol·licitud, o la documentació que l’acompanya, pateixi algun defecte esmenable, el Registre concedirà un termini de deu dies per a l’esmena; esmenat el defecte, o en cas que no hi hagi cap inconvenient, dictarà resolució que acordi la inscripció, lliurant al sol·licitant la corresponent notificació juntament amb els estatuts.
Transcorregut un termini de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud dinscripció en el registre competent, sense que shagi notificat resolució expressa, sentendrà estimada la sol· licitud presentada; és a dir, tindrà lloc el silenci administratiu positiu.
LEGALITZACIÓ DELS LLIBRES D’ACTES I SOCIS
Tota associació haurà de portar un Llibre d’actes, on es recullin les reunions dels òrgans de l’entitat; un Llibre de Socis, en què figurin les altes i les baixes dels seus membres; una comptabilitat que reflecteixi la imatge fidel del patrimoni, el resultat i la situació financera de l’associació; i fer un inventari dels seus béns.