En la carta oberta presentada dijous 11, més de cinquanta acadèmics i altres professionals, recolzem la petició de paralització del projecte, carta encapçalada per la presidenta de la Federació d’Associacions Veïnals de València, María José Broseta, i altres dirigents veïnals de la ciutat.
Defenen els firmants que no es pot afirmar tan lleugerament que l’ampliació del port vaja a portar beneficis a la nostra economia, sense tindre en compte tots els costos que genera, i que altres ampliacions anteriors ja han afectat negativament a les platges, al parc natural de l’Albufera, a l’Horta i també als qui viuen als barris mariners. I, per si açò no fora prou, consideren que aquestes obres portaran unes altres, com l’ampliació dels accessos al Port, que se’ns tractaran d’imposar com a inevitables. I afirmen que aquest projecte, en cas de seguir avant, augmentarà encara més uns costos que ja coneixem i la història de la ciutat ens assenyalarà, en diferents graus, com a responsables directes d’aquests.
Recorden també que l’emergència climàtica i la crisi energètica, els efectes de les quals apunten a un nou escenari, exigeixen canvis en profunditat, no mesures per al curt termini, i una clara concordança entre el renovat discurs ambiental i la pràctica diària.
Aposten per defensar la salut de la ciutadania i els valors de la ciutat i el seu entorn geogràfic, que estan sent reconeguts fins i tot per instàncies internacionals. Un fet, en si mateix, pot atraure noves activitats econòmiques amb distintiu social i ambiental. En canvi, un projecte com la macroampliació nord devalua clarament aquest capital.
Li recorden al president de la Generalitat que l’aspiració del Port de competir amb altres instal·lacions del Mediterrani no es pot dur a terme a qualsevol preu. I que es tracta d’un projecte privat que utilitza instal·lacions i recursos financers públics per a una activitat difícilment qualificable com d’interés general. A més, adverteixen que el conflicte jurídic en curs pot acabar causant addicionals perjudicis a les arques públiques, i també una fractura innecessària en els governs local i autonòmic.
La carta oberta conclou demanant al president que “sol·licite la paralització del projecte d’ampliació nord del port i promoga acords per a reconduir els recursos públics previstos cap a la millora de les xarxes de transport col·lectiu, tant a la ciutat de València com a la seua àrea metropolitana i el conjunt del territori valencià”.
Entre les persones signants de la carta oberta al president de la Generalitat, hi ha acadèmics i professionals de reconegut prestigi, com Fernando Valladares, professor investigador del CSIC; l’ambientòleg Andreu Escrivà; l’economista Vicent Cucarella Tormo, la científica Odile Rodríguez de la Fuente; Martí Domínguez, director de la revista Mètode; catedràtics de diverses universitats com Eulàlia Sanjaume, Joaquín Farinós, Josepa Cucó, Carmen Jordà, Valeriano Iranzo, Josep Lluís G. Mompart, Daniel Gil i Ernest Garcia, entre altres professores i professors en diverses disciplines; gent del món de la cultura com Rosana Pastor, Emili Piera i Alfons García, així com altres professionals del món de la salut, l’arquitectura, l’enginyeria, l’urbanisme, etc.