La Comissió Ciutat-Port manté una reunió amb el vicepresident segon de la Generalitat Valenciana, conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Héctor Illueca, per tal d’abordar la problemàtica de l’ampliació nord del Port de València. La reunió, convocada per Vicepresidència, ha servit per conèixer la postura del vicepresident i traslladar la necessitat de paralitzar el projecte d’ampliació i les nefastes conseqüències que tindria per a la ciutadania valenciana seguir endavant amb les obres constructives a un context d’emergència climàtica i escasetat de recursos.
Aquest 6 de febrer, una representació de la Comissió Ciutat-Port s’ha reunit al Palau de Pineda amb Héctor Illueca, Vicepresident Segon de la Generalitat Valenciana, Conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, amb la finalitat de traslladar la importància i rellevància pública que té paralitzar el projecte d’ampliació nord del Port, així com escoltar les valoracions de la lluita ciudadana i la problemàtica que fa el Vicepresident.
Durant la roda de premsa que han oferit els membres de Comissió Ciutat-Port, David Adrià ha valorat positivament que el senyor Illueca haja volgut reunir-se amb la plataforma ciutadana i social, en el que considera hauria de ser una actuació rutinaria: “Els dirigents institucionals tenen el deure d’atendre a les demandes ciutadanes i vetllar per el benestar i la protecció de la ciutadania. Agraïm al Vicepresident la iniciativa de reunir-se en la Comissió Ciutat-Port i tindre interés en abordar el problema de l’ampliació nord. Voler paralitzar l’ampliació és voler una València més neta, saludable i sostenible”. A més Adrià ha recalcat que “l’ampliació o no del Port no és un joc d’informes”, sinó “una lluita entre l’ecologisme organitzat, aquelles que pretenen defensar el planeta per damunt dels beneficis d’una multinacional, i els poders polítics que no responen a l’interès real de la ciutadania. Revertir aquesta ampliació és saldar el deute històric que el Port té amb La Punta, Natzaret i el Parc Natural de l’Albufera”.
Loreto Primo, de la Comissió Ciutat-Port, ha sigut crítica amb els projectes d’ampliació portuaris en relació a lluita per l’emergència climàtica. “Aquest projecte constructiu és un projecte extemporani, que ignora les nombroses declaracions d’emergència climàtica que s’han fet al llarg dels últims anys, i que, precisament, adverteixen que el creixement i expansió il·limitada d’infraestructures és causa directa de la crisi climàtica a la qual ens enfrontem. Al contrari d’ampliar, cal apostar per defensar els valors locals, per decréixer”, ha assenyalat Primo. Així mateix, l’ampliació del Port “ és innecessària i ineficient en la relació cost/beneficis, on cal tindre presents els costos econòmics ocults i la degradació en matèria de salut pública i medi ambient que suposa. Devalua la imatge de la ciutat de València com a espai punter en qüestions de sostenibilitat a tota Europa i perjudica greument el seu entorn natural, en clara contradicció amb la capitalitat verda”. Finalment, quant a la importància de la transparència en una societat que es pretén democràtica, l’Autoritat Portuària de València “ha actuat com a un organisme opac, en la línia de la resta dels gestors d’espais portuaris a l’Estat, emparada per el seu anacrònic i antidemocràtic estatus jurídic, el que comporta la indefensió de la ciutat enfront d’un immens espai industrial, situat en les seues mateixes portes i que té potestat per a contaminar sense consultar ni rendir comptes a aqueixa ciutadania”.
Finalment, des de la Comissió s’ha volgut destacar el que realment implica l’expansió que l’APV vol dur a terme al Port. En paraules de Valeria Ruíz, representant de Comissió, “aquesta operació que es gesta al Port suposa la transferència d’una quantitat multimilionària de diners públics, prop de 600 milions, a petició d’usos privats, que haurien d’anar, per a començar, a pal·liar , corregir i revertir els impactes que porta dècades infringint al territori valencià. Suposa ocupar i hipotecar les instal·lacions públiques del Port per a molts anys, contribuint així a la privatització pràcticament total dels terrenys portuaris. El Port i el que es faça amb ell està definint el que és la nostra ciutat i zona metropolitana. Aquesta decisió no pot quedar en mans d’empreses privades i gestors públics que persegueixen el seu benefici personal en detriment de l’interès general de tots i totes”.