La Federació d’Associacions Veïnals de València (FAAVV) defensa l’educació pública i de qualitat perquè és un element fonamental per a garantir la igualtat d’oportunitats per a tota la ciutadania, i, per tant, es posiciona en contra de les retallades que està patint. Per tot això, l’entitat veïnal dona suport a les mobilitzacions convocades aquest 23 de maig en defensa de l’ensenyament públic.
La proposició d’arranjament escolar per al curs 2024-2025 preveu el tancament de 206 aules en l’escola pública en Educació Infantil i Primària. En lloc de tancar aules, la Federació veïnal defèn una baixada de ràtios i oferir als centres públics un ensenyament més personalitzat, atenent la diversitat i les necessitats d’aprenentatge d’una manera més eficient. El tancament de les aules pot provocar a les escoles valencianes l’eliminació de la possibilitat d’estudiar en valencià, la supressió de llocs de treball del professorat o la implantació en els centres d’unitats mixtes on es cursen nivells diferents. A més a més, aquestes retallades afecten greument a l’alumnat amb necessitats educatives especials que necessiten més atenció, violant el seu dret a una evolució educativa inclusiva i igualitària dins de la comunitat educativa valenciana.
D’altra banda, des de la Federació veïnal també condemna la paralització del Pla Edificant i la retallada en el pressupost d’aquest, i que ha suposat que les infraestructures dels centres educatius de la ciutat de València estiguen en perill: goteres, tanques exteriors i interiors oxidades, teulades que es cauen a trossos, etc.
Quant al districte únic, la Federació veïnal exposa que l’escola pública no pot perdre el seu paper d’integradora i generar una distribució desigual de l’alumnat entre els centres educatius en funció de les seues característiques socioeconòmiques, culturals i ètniques i que lesionen dos drets fonamentals: el dret a una educació inclusiva i el dret a no patir discriminació. A més, aquest model d’admissió promou un sistema molt poc sostenible. La zona única provoca desplaçaments innecessaris en vehicles privats de l’alumnat ocasionant caos, contaminació acústica i ambiental i riscos sobre la salut de les persones als nostres pobles i ciutats, mentre que les zones escolars afavoreixen que les xiquetes i els xiquets s’escolaritzen al seu barri: un espai emmarcat en el seu entorn més proper i en la comunitat en la qual viuen, criteri principal de les famílies a l’hora de triar escola. Quan els duem a altres col·legis, els estem desvinculant del seu entorn, els generem uns vincles magnífics a l’escola, però amb companys i companyes amb els quals després no conviuen.
Des de la Federació d’Associacions Veïnals de València volem millorar la qualitat de vida dels veïns i les veïnes de la ciutat, i davant aquesta situació volem condemnar aquests atacs contra l’educació pública que no vetlen per la millora de la qualitat de vida de les persones.